mandag 9. juni 2008

FORORD

Denne oppgaven er skrevet på grunnlag av en kombinasjon av historisk fakta hentet fra et utvalg av kilder og egne erfaringer, samt refleksjoner rundt de to. Den er delt inn i to deler, hvor den første i hovedsak er ment som en forberedelse og basis for å forstå del to, som er en tilnærmelse til problemstillingen, vurderinger og konklusjon. Det meste av fakta er hentet fra litteraturen det refereres til, men en god del, spesielt i første del, er blitt meg fortalt av guiden i KZ Dachau eller lest på museets vegger og lagret i minnet, og er derfor vanskelig å henvise til direkte.

I arbeidet har jeg funnet god hjelp i min søsters gjestfrihet, guiden i konsentrasjonsleiren sitt engasjement og rikholdige kunnskapsregister som faktisk gjorde omvisningen nesten fire timer lang, Trysil Folkebiblioteks store samling av krigslitteratur, koffeinens styrkende og søvnmotvirkende effekt, Rebeccas åpenhet for interessante og byggende diskusjoner rundt et hvilket som helst tema og ikke minst Kristians uendelige velvilje til å lese gjennom lekser og gi konstruktiv kritikk.

Stor nytte har jeg også hatt av den motivasjonen mottoet ”Arbeit macht Frei”, som pryder inngangsporten til nazistiske konsentrasjonsleire, gir i tunge stunder når en tenker at en som følge av oppgaven vil bli andre verdenskrigs siste offer: ”Hvis jeg arbeider nå, får jeg fri etterpå”.


Trysil, 9. mars 2008


Siri Anne

Ingen kommentarer: