mandag 9. juni 2008

VII. KONKLUSJON


Konklusjonen er klar: Det har skjedd et rollebytte mellom det tyske folket og det jødiske folket – til en viss grad. Ved det tyske folket er det nemlig et spørsmålstegn: Mens jøder er jøder, nå som for seksti år siden, med samme livssyn og ideologi, har det innad hos tyskerne skjedd omveltninger; radikale omveltninger. Dog var det tyske myndigheter som satte i gang oppvasken for å løse ”jødeproblemet”, men det var under den nazistiske ideologien, som langt ifra er noe flertallet av dagens tyske folk kan eller bør relateres til. Kan en da si at jødene har tatt tyskernes synderrolle i bytte mot egen offerrolle? Mer nøyaktig blir det å komplisere det: Jødene har med sin fordrivelse av palestinerne tatt over den rollene nazistene hadde i deportasjonen av jødene, mens tyskerne med sin nye, sunne nasjonalisme delvis er blitt, om ikke offer, så sårbare rundt temaet Holocaust. Selv om de aldri er blitt fysisk torturert slik jøder, sigøynere, homofile, kommunister og andre ble, danner det et åpent sår i den tyske mentaliteten.

Mulig kan begge sies å profitere på andre verdenskrig som kulturindustri og kilde til medynk, men for Israels del er den kapitalen godt som oppbrukt i manges øyne, og tyskernes sårhet kan vel knapt sies å gi noen avkastning. Det som for Tyskland er en kilde til profitt, er belysning av krigshistorie og spor, men som sagt er mye av det blitt gjemt og glemt, enten av gjerningsmennene selv eller av ettertiden, og det har dessuten mindre å gjøre synderrolle kontra offerrolle.
Avslutningsvis vil jeg si at hvorvidt en part er synder, mens en annen er offer er relativt. Hvis en går begge grundigere etter sømmene, vil en alltid finne argumenter i flere retninger hos begge, og nettopp det gjør det vanskelig å adressere medlidenheten – enten må en overse utjevninger eller ta snarveien over minefeltet og innta et nøytralt synspunkt. ”As bejde boalej dimim sajnen gerecht – is schlecht,”
sier et jødisk ordtak. På norsk ville vi si at dersom begge parter har rett, er det vanskelig å dømme - og et eller annet rett vil begge parter alltid ha.

Ingen kommentarer: